ترنم سفر

+ قلعه بابک - رقص آذری

قلعه بابک قلعه بابک - عکس از برنامه پارسال روز جمعه گذشته مورخ 16/6/86 باتفاق یار همنوردم رفتیم قلعه بابک. چون در پست های قبلیم این قلعه رو معرفی کردم، در اینجا به معرفی دوباره اون نمی پردازم می تونید معرفی این قلعه رو در پست زیر بخونید. http://parvaz1974.persianblog.ir/1386_1_parvaz1974_archive.html#6548712 ما ساعت 6 صبح از تبریز به طرف اهر راه افتادیم و بعد از توقفی 1 ساعته برای صرف صبحانه در اهر، به طرف کلیبر حرکت کردیم که ساعت 10:15 در آنجا بودیم. بعد از عبور از کلیبر جاده قلعه رو در پیش گرفتیم و ساعت 11 از پای کوه و محل هتل بابک صعودمون رو شروع کردیم. صعود از این مسیر بسیار کوتاه و آسون هستش که در عرض 1:30 تا 2 ساعت میشه پای در خانه بابک نهاد. ما هم در ساعت 13 به قلعه رسیدیم. متاسفانه ایندفعه دوربین همراهم نبود و مجبور شدم به عکسهای موبایل بسنده کنم. باز هم متاسفانه نمی دونم چه بلایی سر این گوشی موبایل اومد که تقریبا نصف عکسهایی که گرفته بودم، پاک شده بود. انگار این دفعه قسمت نبود عکس قشنگی از طبیعت زیبای منطقه داشه باشم. اتوبان شمالی قلعه دورنمای قلعه از مسیر شمالی خلاصه نهار رو مهمون بابک بودیم و بعد از نهار و استراحت حدود ساعت 15:30 از طرف دره جنگلی پشت قلعه به طرف پایین حرکت کردیم. یادم رفت بگم که قلعه بابک از همه طرف توسط پرتگاههایی احاطه شده و فقط یک مسیر صعود وجود داره که در چند سال اخیر پله هایی در این قسمت کار شده و دیگه برای رسیدن به قلعه ، نیازی به دست به سنگ شدن نیست. ولی برای رسیدن به پای این پله ها از دو مسیر میشه صعود کرد: مسیر شمالی از بغل هتل بابک ( همون مسیری که ما اومدیم) و مسیر جنوبی که در واقع یه دره جنگلی بسیار زیبا در پشت قلعه است. در نزدیکیهای قلعه دو چشمه آب گوارا وجود داره که خستگی رو از تن آدم بیرون می کنه . یکی در مسیر شمالی و دقیقا پای پله های قلعه و اون یکی که آب بسیار زلال و گوارایی داره در پشت قلعه و قبل از ورود به داخل جنگل. قلعه بابک برای صعود به قلعه معمولا از یک مسیر بالا می رن و از مسیر بعدی پایین. مسیر جنگل مسیر بسیار بکر و زیبایی است که در قسمتهایی از مسیر هم عبور از اون مشکل میشه و احتیاط بیشتری رو نیاز داره. مخصوصا پایین رفتن از مسیر جنگل بسیار سخت تر از صعودشه. من از هر دو مسیر رفته ام. یعنی هم از جنگل صعود کرده و از مسیر هتل پایین رفتم و هم برعکس و به این نتیجه رسیدم که صعود از مسیر هتل از ارزش کوه پیمایی زیادی برخوردار نیست و بغیر از چند قسمت کوتاه بقیه مسیر بیشتر پیاده رویه مسیر جنگل هم پایین رفتنش مشکله و بالا رفتنش یه برنامه کوهنوردی کامله که حدود 3 ساعت زمان برای صعود نیاز داره. به همین خاطر من خودم شخصا ترجیح میدم از مسیر جنگل صعود کنم و از مسیر هتل برم پایین. دورنمای قلعه از پایین جنگل - عکس از برنامه پارسال به هر حال ایندفعه برنامه طوری شد که از مسیر هتل رفتیم بالا و از جنگل برکشتیم پایین. برگشتمون بدلیل سرعت کم گروه حدود 3 ساعت طول کشید و حدود ساعت 18:30 پای ماشینها بودیم که بعد از اومدن بقیه افراد گروه ساعت 19 به طرف تبریز راه افتادیم و ساعت 23 شب در تبریز بودیم. این آخرین برنامه من قبل از ماه رمضان بود. امسال برنامه های کوهنوردیم فشرده تر از سالهای قبلی بوده و راستش این اواخر یه کم احساس خستگی می کنم. میخوام به بهانه رمضان به خودم استراحت بدم. به همین خاطر شاید فعلا تا اطلاع ثانوی .. حجم گزارشاتم کم بشه. برای تمامی دوستان آرزوی موفقیت و سربلندی دارم. منبع :http://parvaz1974.persianblog.ir/1386_1_parvaz1974_archive.html#6548712

روی پنجه پا می ایستیم سپس قدرت را از نوک پا گرفته و به طرف سینه می کشیم و آن را داخل سینه حبس میکنیم. شکم را داخل کشیده و سینه را جلو نگه میداریم. دستها را باز و سر را بالا نگهداشته به طرف جلو نگاه میکنیم. علت ایستادن روی پنجه داشتن قامتی کشیده و سرعت عمل بالا میباشد. جلو بودن سینه نشانگر سپر برای دفاع از خاک و ناموس میباشد. دستهای باز نشانگر آزادی و تمایل به پرواز است. سر را بالا نگه میداریم تا نشان دهیم ملتی همیشه سربلند هستیم. طریقه نگه داشتن دستها بدین صورت میباشد که در سه زاویه مختلف حتما باید 90 درجه باشد. رقص آذربایجانی الهام گرفته ازتاریخ،ریاضی(هندسه)، ادبیات ، هنر(نقاشی) میباشد…

«خان چوپانی»

در قرون 17-18 میلادی در اراضی شیروان قبیله ای از جنوب به عرصه می آید که این قبیله جدید خود را قبیله خان چوپانی می نامیدند. تشکیل دهندگان این قبیله مردان بسیار زیرک بودند. این رقص که به خاطر احترام آنان بدین اسم نامیده شده است در همان حال و هوا و روحیه آن مردان می باشد. این رقص خلق شده در اواخر قرن گذشته در تمپ سرعتی به طرز شدید و با سرعت بسیار زیاد با حرکات موزون مرتب اجرا می شود. این را تنها مردان می رقصند. البته بدون در نظر گرفتن اجرای گروهی این رقص در برنامه اکثر گروههای هنری رسمی، باید اذعان داشت که این یک رقص انفرادی می باشد. این رقص در بیشتر مناطق جمهوری گسترش یافته است.