ترنم سفر

چند عکس دیدنی

بالاخره شکافی رو که ۲ سال پیش در کیلومتر ۲۳ جاده کلاردشت به عباس آباد پیدا کرده بودم بررسی کردم. این شکاف که از سمت چپ و راست جاده از قله تا کف دره عباس ادامه داره یک آبشار فصلیه. برای ورود به این آبشار که تا کف دره- البته نه از قله که از کنار جاده - در حدود ۵۰۰ متر طول داره با یک فرود ۱۵ متری شروع میشه و با فرودهای ۲۰ متری ادامه پیدا میکنه که شاید در حدود ۳۰ فرود بزرگ و کوچک داشته باشه. در ضمن باید ابتدای ورودی این آبشار از قله پیدا بشه تا مانند سایر آبشارهای اندرسم و کمجل مسیر مناسبی برای یک Canyoning کامل باشه. به علت کمبود وقت ما نتونستیم تا انتهای این آبشار ها فرود بریم. اما بزودی به این منطقه برمیگردیم تا با گشایش این مسیر یک آبشار قابل فرود دیگه در کنار اندرسم و کمجل ثبت کنیم. بعد از گشایش کامل و رول کوبی مسیر کروکی مسیر و مشخصات اون رو به اطلاع دوستان میرسونم.

آبشار سمت راست جاده که برای اطمینان از کور نبودن مسیر مجبور به صعود از اون شدیم.

آبشار سوم از سمت راست جاده که امکان صعود نبود و باید از بالا در اون فرود رفت.

پیاده روی ۵ کیلومتری به سمت کلاردشت توی این جاده برنامه رو کامل کرد!

گزارش از : جایی نزدیک آسمان

درباز که راه نیست کم خرجان را

تن همچو صدف دهان گشاده است که آه

من کی گنجم چو ره نشد مرجان را

جنگل لیره سر (2000تنکابن)

ای سبزی هر درخت و هر باغ و گیا

ای دولت و اقبال من و کار و کیا

ای خلوت و ای سماع و اخلاص و ریا

بی‌حضرت تو این همه سوداست بیا

خانه های سنگی در کاسه درفک

قله درفک(دلفک ) تاریخ صعود 85.2.18

قله درفک در ارتفاع 2733 متری البرز غربی در کوههای گیلان قرار دارد به این قله از چند مسیر میتوان دست یافت . مسیر1- سیاهکل -  دیلمان – شاه شهیدان – اربناب- قله درفک        مسیر2- رستم آباد – توتکابن –دشت ویل –دفراز قله درفک

موقعییت جغرافیایی قله :  N36.89051  E49.69935

برای صعود به قله درفک من با یکی از هم نوردان به نام حجت حیدری با اتوبوس به شمال و از آنجا هم باسواری به شهر باز کیا گوراب نرسیده به شهر لاهیجان و بعد به سیاهکل و  اسپیلی و دیلمان و به ییلاق شاه شهیدان که مبداء حرکت ما به قله میباشد رفتیم هوا تازه داشت تاریک می شد  یک بقالی کوچکی که در آن جا وجود داشت یک بطری دوغ به جهت نیاز به ظرف آن برای آب خر یداری  و گفتگوی کوتاهی هم با حاضرین نموده وبه راه خود ادامه دادیم در ییلاق شاه شهدان 10 الی 15 خانوار در این فصل یعنی بهار زندگی میکنند از مس‍ؤل مخابرات آنجا شماره تلفن را نیز جهت تماس اضطراری گرفتیم .

سماموس

صعود به قله سماموس در ارتفاع 3719 متری البرز غربی

مسیرهای صعود : 1- گیلان –رودسر- کلاچای- نرسیده به چابکسر دوراهی سیاهکلرود جواهر دشت - قله

2- رامسر- جواهر ده -  قله سماموس

مرتفع ترین قله ای که درشرق گیلان در البرز غربی قرار دارد قله سماموس به ارتفاع 3719 متر میباشد نام سماموس به معنی زیر آسمان میباشد . از دو مسیر میتوان به قله صعود نمود که در بالا به آن اشاره شد ما برای صعود از سمت گیلان را انتخاب نمودیم ازشهر ساحلی  رودسر و عبور 5 کیلومتر ازشهر کلاچای نرسیده به چابکسر سمت راست به تابلوی سیاهکلرود برخورد میکنیم که مسیر را ادامه داده تا به سیاهکلرود میرسیم و بعداز آن نیز وارد آبادی خیاط محله که محل اجاره ی چیپ کمک دار جهت رساندن خود به ییلاق جواهر ده میشویم با اجاره جیپ کمک دار( کا ام ) و طی مسیر 25 کیلومتر ازجاده شنی در لابلای جنگل ودرختان قطور و پوشیده از خزه های زیبا و گذر از کناره های دره های عمیق و پوشیده از انواع درختان حدود 2.5 ساعت را طی میکنیم آنقدر غرق و محو تماشای مناظر اطراف میشویم که نمی دانیم که این مسیر 2.5 ساعته راچگونه طی کردیم از جاده مه الود که بسختی می شود چند متری خود را دید گذر کردیم چه بسا که راننده ای غیر بومی درمیان  مه غلیظ  و نداشتن دید کافی امکان رانندگی را ندارد هر از چند گاهی جیپی را می دیدیم که از بالا بسمت پایین در حرکت بودند سکوت لذتبخش بر مسیر راه حاکم بود تنها صدای آب خروشان رود خانه ته دره و چهچهه ی انواع بلبلان صدای دیگر بگوش نمی رسید و فقط این دو گونه صدایی بود که در طول مسیر سکوت جاده کوهستانی و جنگلی را میشکست من فکر میکنم که تنها به همین میشود بسنده کرد که چند ساعتی را در این منطقه کوهستانی وجنگلی بگذرانی بهترین و قویترین  داروی اعصاب( آندروفین ) که ا ز مغزانسان ترشح میشود و آنهم فقط از طریق مشاهده طبیعت از طریق روزنه چشمها کافی است تا برای مدتها آد می از لذت آرامش برخوردار شود باورتان نمیشود که حتی شبی که میخوابید مناظر زیبا و مه الود و رمانتیک و رویایی به خواب تان میاید و لبخند وارامش برلبانتان جاری میگردد . واین است لذت طیبعت که ما آدمیان قدرش را نمیدانیم و با دست خود انرا نابود میسازیم یادم میاید که در کتاب 10 راز دستیابی به موفقییت وآ رامش درون ( وین دایر ) مطلبی خواندم که طبیعت برای شفا بخشیدن بسیاری از بیماری ها شیوه ای حیرت آور دارد بکوشید یک روز را در نقطه ای دور افتاده و پرت سپری کنید و فقط به صدا های طبیعت مانند پرندگان- صدای حشرات – صدای خش خش برگها و صدای باد – امواج دریا و رودخانه گوش دهید صدای های طبیعت صداهای شفابخشی هستند که میتوانند تا ثیر صداهای گوش خراش و بیمار کننده هایی که تمدن صنعتی و شهری برای ما به ارمغان اورده است را خنثی نمایید