ترنم سفر

قلعه رودخان

حتما" شما هم با منطقه و طبیعت زیبای قلعه رودخان آشنایی دارید و جزء افرادی هستید که حداقل یکبار به آنجا رفته و کلی منظره زیبا دیده اید

ما هم یکی از این افراد بودیم( منظور من و دوستان )ولی شانس ما یه جورایی از شانس شما هم بهتر بود و هم بدتر....

قسمتی از راه

مسافرت ما مثل همیشه شروع شد ... قرار توی پارکینگ بیهقی و آنهم ساعت ۹ صبح روز جمعه ۱۹ مرداد ۸۶ ،مقصد رشت...دوستان شامل خانمها فرشته و سمانه و آقایان رضا و مجتبی به علاوه من.ساعت ۶ عصر به رشت رسیدیم و ا ز آنجا با مینی بوسهای ماسوله به فومن رفتیم...و بعد از آن با سواریهای قلعه به منطقه رسیدیم .

از همان ابتدای مسیر با مناظر زیبای مزارع ب�A9سایی که قصد توقف چند ساعته را دارند...ما با تأ خیر زیاد حول و حوش ساعت ۶ رسیدیم و سریع به دنبال محلی برای چادر زدن بودیم که کمی �8ری بود و لی هرچه به سمت قلعه پیش می رفتیم هوا گرفته تر می شد ...هوای خوبی بود...

از خود فومن تا پای قلعه ۲۵ کیلومتر است که تمام طول جاده آسفالت است و چند روستای کوچک کنار جاده ای وجود دارد که در انتهای این جاده بن بست محوطه ای برای پیک نیک و پارک ماشینها وجود دارد که در وسط میدان درخت بزرگی وجود دارد که دیدنی است وقتی کنار این در خت میایستی احساس کوچکی به آدم دست می دهد.

دور تا دور این میدانک! چند کافه و آلاچیق چوبی کوچک و بزرگ قرار دارد که برای خوردن چایی و کبابی و ...مناسب است،البته برای کسایی که قصد توقف چند ساعته را دارند...ما با تأ خیر زیاد حول و حوش ساعت ۶ رسیدیم و سریع به دنبال محلی برای چادر زدن بودیم که کمی بالاتر از میدان و ابتدای راه دست ساز قلعه چادر ها را زده و سریع آتشی بپا کردیم و شام خود را در کنار آتش خوردیم . ماهم مثل خیلی از هم وطنان خودمان که دوست دارند بعد از غذا کنار سفره نشسته و گپی بزنند همین کار را کردیم ولی مدتی نگذشته بود که یکی از آقایان نگهبان آنجا توصیه کرد که برای شب مونی زیر چراغها کمی پایین تر چادر بزنیم ...پیشنهاد خوبی بود ولی با آمدن باران شدید آنهم موقع جمع کردن وسایل و چادر ها حالمان حسابی گرفته شد ... حالا ببار و کی نبار ... پایینتر، از زمین خاکی خبری نبود و باید روی محلی که با سیمان برای زدن چادر درست کرده بودنداتراق می کردیم... باران هم به قدری زیاد بود که وقت گشتن نداشتیم. ناچارا"اولین جایی که دیدیم را انتخاب کردیم و زیر باران چادر ها را علم کردیم . کاملا" خیس شده بودیم...و ای کاش خیسی به همین جا ختم می شد ولی نشد ...

کلبه چوپانها

آسمان تا صبح همین طور بر حال ما می باریدو برای ضروری ترین کارها هم نمی شد رفت بیرون...هرچند خوابیدن زیر باران و صدایی که به چادر ها می خورد به آدم احساس آرامش میداد و لی صدای این بارون فردا صبح در آمد...

پل چوبی بین راه

ما دو تا چادر داشتیم یکی دوپوش و یکی معمولی... صبح وقتی همسایه اومد و بیدارمون کرد از دیدن قیافه و وضعیت چادر آنها هم خنده ام گرفت و هم مونده بودم که چه کار کنیم با این وضعیت! ماجرا از این قرار بود که به خاطر بارندگی دیشب که تا صبح ادامه داشت و سکوهایی سیمانی پر از چاله چوله که آب در آن جمع میشد و همچنین عالی بودن چادرها تمام  زار و زندگی بچه ها شده بود آب ... نمدار هم نه کاملا" خیس که قطره قطره آب از لباسها و فوم و وسایل می چکید.وضعیت ما بهتر بود فقط نصف چادر ما خیس شده بود آنهم بخاطر چند سوراخ کوچک در زیره چادر که تا آن موقع از وجود آنها بی اطلاع بودیم...بچه ها تا صبح نتونسته بودند بخوابند...بعد از گرفتن آب اضافی از چادر و وسایل و جمع کردن آنها با کمک یکی از اهالی که در نزدیکی ما دکه ای داشت و آتیشی که به راه انداخت تونستیم کمی خودمان را خشک کنیم . بعد از خوردن چایی دودی کنار آتیشی به سمت قلعه حرکت کردیم . راه دست ساز با کف سیمانی که با سنگهای کوچک رنگارنگ حالت پاگیر شده بود و با آمدن باران خیس و براق شده بود در زمینه سبز بوته ها و درختان منظره خوبی داشت.

راه پله ای خیس...

تمام مسیر سنگ فرش و پله ای بود طبق روایت تعداد پله ها بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تا است( من که نشمردم  پای اونی که گفته... )به هر حال مسیر رسیدن به قلعه آنهم زیر باران به یاد ماندنی است منظره ای فوق العاده زیبا در طول مسیر خواهید دید ...البته در جاهایی از مسیر ،بیشتر در ابتدای آن، گاه گداری با  رودخانه هم مسیر می شوید و یا از روی آن با پلی چوبی عبور می کنید. دوتا کلبه چوبی هم می بینید که متعلق به چوپانان منطقه است که ساختی زیبا دارد.

رودخانه سفید...

وقتی از نزدیکی رودخانه عبور میکنید حواستان به زیر پایتان باشد،چراکه ممکن است با یک قدم اشتباه مبارکتان! یک خرچنگ کوچک نارنجی رنگ رودخانه ای را از ادامه زندگی در این منطقه زیبا محروم کنید

خرچنگ کوچولو

رسیدن به قلعه با دیدن مناظر جالب و زیبای آن حواس شما را از وقت و زمان سپری شده دور میکند، ولی زمان نرمال برای رسیدن به خود قلعه ( بدون همراه داشتن بچه ای )بین یک ساعت تا یک ساعت و ربع طول میکشد. اما زیبایی اصلی در بالای مسیر و خود قلعه است .

اینهم درخت و ریشه اش...

منظره ای دیگر...

ما بعد از گشتی در قلعه و کمی استراحت به سمت پایین حرکت کرده و کنار دکه آقا مراد جمع شدیم، باز هم از مهمان نوازی او لذت برده و با کمک ایشان در گرفتن ماشین به سمت فومن راهی شدیم و از انجا به سمت رشت و بعد هم تهران ...توی اتوبوس که نشستیم هنوز هم لباسهایمان نم داشت ...

قلعه و مه...

واقعا" تماشایی است و هنوز هم میتوانید دقت و زیرکی سازند‌هء آنرا درک کنید .

مختصری در مورد قلعه رودخان:

قلعه رودخان در فاصله ۲۵ کیلومتری از فومن قرار دارد که راه رسیدن به آن از خود فومن و سواری های آن است با کرایه دربستی ۴۰۰۰ تومان. در بین راه از روستاهایی همچون :روستای گشت،کردمحله ،گشت رودخان ،سیاه کش و... عبور میکنید .در پای قلعه مکانهایی برای چادر و دکه هایی برای تهیه خوردنی و نوشیدنی وجود دارد که چند تا از این آلاچیقها به شکل رستوران و کافه است.فضای مناسب و کافی برای پارک ماشینها وجود دارد درضمن پارکبان و نگهبان هم دارد . دارای سرویس بهداشتی هم هست !!!!! البته اتاق و خانه هم برای اجاره وجود دارد که کمی پایین تر از انتهای مسیر وجود دارند.

خود قلعه...

وزیر نشین قلعه

اما در باره خود قلعه:

ساخت قلعه به دوره ساسانیان برمی گرددکه بعد از این دوره به علت وقایع و رویدادها تخریب شده اما مجددا"در قرن پنجم و ششم هجری در زمان سلجوقیان تجدید بنا شده و به همین دلیل این قلعه را جزء قلاع اسمعیلیه می دانند.ارتفاع قله بین ۶۶۵ تا ۷۱۵ متر است و در سمت راست قلعه رودی به نام رودخان جاری است که جهت حرکت آن از جنوب به شمال است.بنای قلعه از دو قسمت اصلی تشکیل شده که شامل شاه نشین و قور خانه است که کاملا" از هم جدا بوده و در دو سمت حیاط مرکزی قراردارند. یک آب انبار هم دارد و چیزی حدود ۴۰ برجک نگهبانی در دور تا دور قلعه وجود دارد با پنجره هایی به اطراف . در  دیواره این دیوارها سوراخهایی کوچک با شیب تند به سمت پایین دره قرار دارد که محل انداختن تیر به سمت دشمن یا ریختن مواد گوناگون است به سر آنها...بیچاره ها.....مساحت قلعه ۶/۲ هکتار است و ۱۵۰۰ متر هم دیوار دارد. از نامهای قدیم آن می شود به سکسار و قلعه حسامی اشاره کرد.

مسیر پیاده روی چیزی حول و حوش ۲کیلومتر است البته با شیب زیاد..

بنای قلعه در حال حاضر به غیر از ایام تعطیل در حال مرمت و بازسازی است که این کار توسط میراث فرهنگی انجام می شود .

یک نکته مهم برای شما علاقمندان : در هوای بارانی یا اتاق بگیرید یا توی چادر بمانید ولی خیس شوید....